Onze SEO specialisten uit Baarle-Nassau hebben een korte checklist voor je samengesteld om je productpagina te optimaliseren voor Google en soortgelijke zoekmachines.

Door je productpagina zo optimaal mogelijk te maken kan je meer nieuwe klanten genereren.
Is de URL goed?
De URL moet zo kort en beknopt mogelijk zijn. Je moet er alleen wel voor zorgen dat
de productnaam of het keyword/zoekwoord in de URL is opgenomen, zodat het sneller
kan worden gevonden.

  • Slechte URL: www.mijnmooieshop.nl/categorie-fr4/s/18534fse3
  • Goede URL: www.mijnmooieshop.nl/vrouw/kantoormeubelen/markant-meubilair/

Is de shop mobile responsive?
Mensen shoppen nu meer dan ooit via hun smartphone of tablet. Daarom moet je website
ook op mobiele apparaten uitstekend functioneren en worden weergeven. Met de volgende
link kun je jouw website testen en kijken of die geschikt is voor mobiele apparaten:
https://search.google.com/test/mobile-friendly

  • Maak je gebruik van alt teksten voor afbeeldingen van je
    producten?

Voor zoekmachines zijn alt teksten belangrijke signalen. Een alt tekst is de tekst die de afbeelding
beschrijft. Met alt teksten zorg je ervoor dat Google en andere zoekmachines weten wat
de toegevoegde waarde van de afbeelding is. Zorg ervoor dat je een korte beschrijving van
de afbeelding toevoegt die letterlijk beschrijft wat er te zien is.
Bijvoorbeeld:

  • Zijaanzicht van de kantoormeubelen met markant meubilair

Schrijf unieke productbeschrijvingen

Veel webshops gebruiken dezelfde of vergelijkbare productbeschrijvingen als de
concurrentie. Dit heeft niet direct een negatief effect op je webshop, maar het helpt
je niet om je te onderscheiden van de concurrent.
Schrijf daarom je eigen (unieke) productbeschrijvingen. Vergeet niet om in de
beschrijving zoektermen/keywords op te nemen en minimaal 150 woorden te gebruiken.

Verlaag de laadtijd van de paginaHoe snel een webpagina laadt is heel erg belangrijk voor het algoritme van Google.Hoe sneller je pagina laadt, hoe hoger je kunt komen bij Google. Waarom?

De meeste internetgebruikers verlaten namelijk een pagina als het laden langer duurt dan 3 seconden. Test hier de laadtijd van jouw website:https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

  • We geven je een paar eerste stappen om de laadtijd op je webpagina te verbeteren:
    Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen
  • Verplaats je website naar een betere hostingprovider
  • Maak gebruik van een Content Delivery Network
  • Optimaliseer de browser cache
  • Creëer een geschikte ‘meta-title’
  • De meta-title is de titel van de pagina die bezoekers zien bovenin de browser.
    Meta-titles worden vaak automatisch gegenereerd en vervolgens nooit meer aangepast.
  • Voorkom dit en voeg handmatig een geschikte titel toe voor elke pagina.
  • Zorg ervoor dat de meta-titel:
  • De productnaam of zoekwoord/keyword bevat
  • Oproept tot actie (call-to-action)
  • Een lengte heeft van 60 tot 70 karakters
  • Schrijf een goede meta-description
  • De meta-description is de tekst die bij de zoekresultaten direct onder de paginatitel
    staat. Probeer om je producten met slechts een paar woorden te introduceren,
    terwijl je tegelijkertijd mensen wilt overhalen om te klikken op jouw link.
  • Let op de lengte van je meta-descriptions, gebruik maximaal 300 karakters.
    Tekst die langer is, zou afgebroken kunnen worden.
  • De belangrijkste zoektermen verwerken
  • Google en soortgelijke zoekmachines moeten kunnen begrijpen waar de pagina over
    gaat. Daarom moet je de zoektermen (ook wel keywords) die het meest gerelateerd zijn
    aan jouw producten verwerken in de: paginatitel, de productbeschrijving en de alt tekst.
    Pas op: overdrijf niet met de trefwoorden en zoektermen!
  • Als je op webpagina’s een trefwoord te vaak gebruikt, kan Google minder waarde
    aan deze pagina’s geven. Google ziet dit namelijk als ‘te veel herhalen van trefwoorden’.
  • Probeer daarom je keywords zo natuurlijk mogelijk te gebruiken en herhaal deze
    niet constant.
  • ‘User Generated Content’ gebruiken..
  • Wat helpt bij punt 4 over de unieke productbeschrijving, is content die is gecreëert
    door de gebruikers zelf. Dit wordt ook wel User Generated Content genoemd.
  • Je kunt dit gebruiken om jezelf te onderscheiden van de concurrentie
  • Je kunt User Generated Content verzamelen door:
  • Het verzamelen van klantbeoordelingen (hier lees je daar meer over) Referenties Foto’s en video’s van klanten met het product
  • Gestructureerde data gebruiken
  • Met behulp van gestructureerde data en Schema.org maak je het voor zoekmachines makkelijker om de content van he productpagina te lezen en deze vervolgens in hun zoekresultaten op te nemen.
  • Met gestructureerde data kun je bijvoorbeeld die opvallende sterren in je zoekresultaten opnemen. (hier meer informatie hierover).
  • Je afbeeldingen op Social Media aanpassen
    Zo nu en dan zal iemand je productpagina op social media delen, bijvoorbeeld als ze feedback willen geven of het gewoon willen delen met hun vrienden.
  • Zorg er dan voor dat je de juiste standaard afbeelding kiest voor het geval de pagina
    op Facebook en soortgelijke sites wordt gedeeld. Deze kun je vrij eenvoudig instellen
    via de meeste SEO plugins en Content Management Systems (CMS).
  • Cross-selling en interne links
  • Productpagina’s moeten over het aangeboden product gaan. Je kunt de bezoekers
    echter ook de kans geven om andere relevante producten te ontdekken. Het gebruiken
    van interne links verhoogt niet alleen de kans dat je nog een product in hun
    winkelmandje krijgt, maar het verhoogt ook de kracht van de SEO Baarle-Nassau van je hele shop, onze SEO specialisten uit Baarale-Nassau helpen je ditect je doelgroep en resultaten te behalen..